Dieta małego dziecka

Dieta rocznego dziecka. Jak dbać o zdrowie maluszka?

Pierwszy rok życia dziecka to czas bardzo intensywnego rozwoju. Sprawdź, jak dostarczyć mu najlepsze składniki w pożywieniu

Pierwsze lata życia malucha są okresem, gdy jego ciało oraz umysł rozwijają się w zawrotnym tempie. Szczególnie w pierwszym roku życia następuje wiele gwałtownych skoków rozwojowych, a Twoje dziecko potrafi się zmienić nie do poznania nawet z dnia na dzień. Aby jednak móc z zachwytem przyglądać się zachodzącym zmianom, musisz zadbać o ich prawidłowy przebieg.

Jak? Dostarczając maluchowi odpowiednich składników w pożywieniu.

O czym musisz pamiętać w pierwszych dwunastu miesiącach życia pociechy?

Pierwsze sześć miesięcy to czas karmienia piersią

Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia do 6. miesiąca życia dieta dziecka powinna być oparta tylko na mleku matki. Dlaczego? Ponieważ dostarcza ono wszystkich niezbędnych składników odżywczych, a przy tym jest łagodne dla ciągle wykształcającego się jeszcze układu trawiennego dziecka. To złoty standard odżywiania noworodków oraz niemowląt.

Kobieta karmiąca piersią powinna pamiętać o racjonalnym odżywianiu. Kluczowe są pokarmy bogate w witaminę D – pozwalającą m.in. prawidłowo rozwinąć się kośćcowi dziecka oraz wzmacniającą jego odporność, a także witaminę B12, która zapobiega niedokrwistości (uczestnicząc m.in. w procesie tworzenia czerwonych krwinek). Zalecane są więc m.in. tłuste ryby morskie, wątróbka, nabiał, a także drób czy jajka. Witaminę D zazwyczaj dodatkowo podaje się noworodkowi w formie suplementu, niedobór może bowiem wywołać m.in. krzywicę. A co, gdy maluch karmiony jest mlekiem modyfikowanym? Większość mieszanek zawiera odpowiednie dawki witamin. Czasem jednak, w okresie jesienno-zimowym, gdy słońca jest niewiele (a pod jego wpływem wytwarza się witamina D), potrzebna jest dodatkowa suplementacja.

Zrównoważona dieta bogata w witaminy i mikroelementy

Mniej więcej w szóstym miesiącu życia malucha jego dieta powinna zacząć być stopniowo rozszerzana. Jak? By uniknąć alergii pokarmowych oraz innych problemów, najlepiej o jeden składnik w jednym czasie. Niech np. pojawi się przecier z marchewki, potem rozgnieciony gotowany ziemniak czy dyniowa papka. Mogą również pojawiać się owoce – na początek jabłko w postaci soku lub przecieru, później zaś kaszki ryżowe, które dostarczą maluchowi energii – wzbogacając dietę w bardzo ważne żelazo oraz witaminy.

Jakie składniki będą nieodzowne w drugim półroczu życia malucha? Poza witaminą D, warto zadbać właśnie o prawidłową podaż żelaza. Jego odpowiednia ilość w organizmie gwarantuje prawidłowe dotlenienie wszystkich tkanek i organów ciała, a co za tym idzie – dostarcza energii, zapobiega zmęczeniu, a jednocześnie wzmacnia układ odpornościowy oraz wspiera rozwój funkcji poznawczych malucha.

Czy potrzebna jest dodatkowa suplementacja? Bywa że tak. Warto ją jednak prowadzić pod okiem lekarza – szkodzi bowiem zarówno niedobór witamin, jak i ich nadmiar.