Zalecenia

Obowiązujące aktualnie dawki witaminy D 


Dzieci i młodzież (1–18 r.ż.) [9]:


  • Dodatkowa podaż 600–1000 j.m./dziennie (15.0–25.0 μg/dzień) w zależności od masy ciała, jest rekomendowana między wrześniem a kwietniem


  • Dodatkowa podaż 600–1000 j.m./dziennie(15.0–25.0 μg/dzień) w zależności od masy ciała, jest rekomendowana przez cały rok, jeśli nie zapewniono odpowiedniej syntezy skórnej witaminy D podczas miesięcy letnich.


  • Optymalne stężenie 25(OH)D w osoczu powinno wynosić od 30 ng/mL (75 nmol/L) do 50 ng/mL (125 nmol/L)


  • Niedobór witaminy D, który powinien być leczony to wartości poniżej 20 ng/mL (50 nmol/L)


  • Dawki bezpieczne dla dzieci, bez ryzyka skutków ubocznych to: 2000 j.m. (50 µg)/dzień dzieci 1-10 lat ; 4000 j.m. (100µg)/dzień dzieci i młodzież 11-18 lat


Dlaczego w przypadku witaminy D suplementacja jest uzasadniona ?


1. Istnieją zbadane niedobory w populacji polskiej – zarówno dzieci, jak i dorośli nie przyjmują optymalnych dawek tej witaminy.

2. Położenie geograficzne Polski uniemożliwia całoroczną syntezę skórną

3. Tylko nieliczne produkty spożywcze naturalnie zawierają witaminę D. Często, aby osiągać dawki rekomendowane należałoby spożywać znaczne ilości pojedynczych produktów, co nie jest obojętne dla zdrowia.


Dla przykładu, aby dziecko, każdego dnia otrzymało rekomendowaną dawkę 1000 j.m. witaminy D z dietą powinno spożywać1:


  • Tran rybi, dobrej jakości = 12,5 ml (uwaga na ryzyko przedawkowania innych składników zawartych w tranie, zwłaszcza witaminy A)


                lub


  • porcję świeżego łososia (100g)


                lub


  • 20 żółtek jaja kurzego!