Q&A

Jaka jest dzienna dawka witaminy D dla przedszkolaka?

Witamina D odgrywa istotną rolę w organizmie człowieka . Dlatego rodzice powinni zadbać o to, by każdego dnia dziecko otrzymywało odpowiednią jej dawkę – nie tylko w okresie noworodkowym i niemowlęcym, ale również w okresie przedszkolnym. Sprawdź, jaka dawka witaminy D jest niezbędna.

Witamina D jest potrzebna do prawidłowego funkcjonowania układu kostnego i odpornościowego. Bierze udział w regulacji gospodarki wapniowo-fosforanowej, odpowiada za prawidłowy rozwój i mineralizację tkanki kostnej. Ponadto wspomaga odporność oraz wpływa korzystnie na kondycję układu sercowo-naczyniowego.

Bezpieczna dawka witaminy D

Obwiązujące w Polsce od 2013 r. rekomendacje podaży witaminy D u zdrowej populacji zostały przegotowane przez grupę ekspertów w oparciu o badania populacji polskiej oraz normy krajów Europy Zachodniej i Ameryki Północnej, a także o zalecenia takich instytucji jak WHO czy FAO.

Największa dzienna dawka witaminy D niepowodująca skutków ubocznych u dzieci w wieku przedszkolnym (3-6 lat) wynosi 2000 IU/dzień.

Najlepsze źródła witaminy D

Witamina D jest składnikiem, który organizm człowieka jest w stanie samodzielnie wyprodukować – synteza zachodzi w skórze pod wpływem promieni słonecznych UV. Szacuje się, że przebywanie na słońcu pozwala pokryć zapotrzebowanie w ok. 80%. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że wiele dzieci mało czasu spędza na świeżym powietrzu, a i słonecznych dni jest dużo mniej, promieniowanie UV może być niewystarczającym źródłem. Dlatego należy zadbać o odpowiednią dietę bazującą na produktach spożywczych zawierających największą ilość witaminy D.

Główne źródła witaminy D w żywności to produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak: wątroba, jajka, mleko i jego przetwory, masło. Ponadto spore ilości witaminy zawierają ryby (np. łosoś, makrela wędzona, śledź) oraz margaryna.

Biorąc pod uwagę fakt, że tylko 10 proc. dzieci ma prawidłowy poziom witaminy D, istotną rolę odgrywa również suplementacja. Podawanie preparatów zawierających odpowiednią dawkę witaminy D pozwala zapobiec niedoborom. Dlatego dobowa porcja mel·tiki witamina D dostarcza aż 25 µg/ 1000 j.m., pozwalając pokryć dzienne zapotrzebowanie. Warto przy tym podkreślić, że suplementację należy stosować w okresie od września do kwietnia lub przez cały rok – jeśli w miesiącach letnich nie można zapewnić syntezy witaminy D w odpowiedniej ilości. Warto wspomnieć, że synteza skórna nie zachodzi, jeśli dziecko jest posmarowane kremem z filtrem UVA/UVB. Aby synteza witaminy D zaszła w odpowiedniej dawce należałoby wystawić na promieniowanie słoneczne odsłonięte, nieposmarowane kremem ramiona i nogi przez co najmniej 15 minut do wystąpienia rumienia (zaczerwienienia). Rekomendacje profilaktyki raka czerniaka jako profilaktykę tej choroby zalecają kąpiele słoneczne tylko w określonych godzinach oraz właśnie stosowanie kremów z filtrami.