Zalecenia

Obowiązujące aktualnie zalecenia suplementacji  witaminą D 


Dzieci i młodzież (1–18 r.ż.) [9]: 

 

        DZIECI (1–10 LAT)  

        • u dzieci zdrowych przebywających na słońcu z odkrytymi przedramionami i podudziami przez co najmniej 15 minut w godzinach od 10.00 do 15.00 bez kremów z filtrem w okresie od maja do września suplementacja nie                jest konieczna, choć wciąż zalecana i bezpieczna ; • jeżeli powyższe warunki nie są spełnione, zalecana jest suplementacja w dawce 600–1000 IU/dobę, w zależności od masy ciała i podaży witaminy D w diecie, przez cały rok.  

        MŁODZIEŻ (11–18 LAT)  

        • u zdrowych nastolatków przebywających na słońcu z odkrytymi przedramionami i podudziami przez co najmniej 15 minut w godzinach od 10.00 do 15.00 bez kremów z filtrem w okresie od maja do września suplementacja         nie jest konieczna, choć wciąż zalecana i bezpieczna ; • jeżeli powyższe warunki nie są spełnione, zalecana jest suplementacja w dawce 800–2000 IU/dobę, w zależności od masy ciała i podaży witaminy D w diecie, przez cały             rok .  

        http://mavipuro.pl/jourarch/PN2018001.pdf


  • Optymalne stężenie 25(OH)D w osoczu powinno wynosić od 30 ng/mL (75 nmol/L) do 50 ng/mL (125 nmol/L)


  • Niedobór witaminy D, który powinien być leczony to wartości poniżej 20 ng/mL (50 nmol/L)


  • Dawki bezpieczne dla dzieci, bez ryzyka skutków ubocznych to: 2000 j.m. (50 µg)/dzień dzieci 1-10 lat ; 4000 j.m. (100µg)/dzień dzieci i młodzież 11-18 lat


Dlaczego w przypadku witaminy D suplementacja jest uzasadniona ?


1. Istnieją zbadane niedobory w populacji polskiej – zarówno dzieci, jak i dorośli nie przyjmują optymalnych dawek tej witaminy.

2. Położenie geograficzne Polski uniemożliwia całoroczną syntezę skórną

3. Tylko nieliczne produkty spożywcze naturalnie zawierają witaminę D. Często, aby osiągać dawki rekomendowane należałoby spożywać znaczne ilości pojedynczych produktów, co nie jest obojętne dla zdrowia.


Dla przykładu, aby dziecko, każdego dnia otrzymało rekomendowaną dawkę 1000 j.m. witaminy D z dietą powinno spożywać1:


  • Tran rybi, dobrej jakości = 12,5 ml (uwaga na ryzyko przedawkowania innych składników zawartych w tranie, zwłaszcza witaminy A)


                lub


  • porcję świeżego łososia (100g)


                lub


  • 20 żółtek jaja kurzego!